Wymagania sanitarne w zakładach fryzjerskich i kosmetycznych

środa, 27 lipca 2011

Ustawa o chorobach zakaźnych i zakażeniach z 6.09.2001
- Rozporządzenie ministra zdrowia w sprawie szczególnych wymagań sanitarnych jakimi powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej z 17.02.2004 Dz. Ust. Nr 31 poz. 273
- Ustawa o kosmetykach
- Ustawa o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia
- Ustawa o substancjach i preparatach chemicznych.

Wymagania dotyczące zakładu:
- Lokalizacja - powinien być zlokalizowany w odrębnym budynku lub lokalu albo stanowić wyodrębnioną część budynku lub lokalu.
- Wejście - może być wspólne dla wszystkich użytkowników i prowadzić z dróg komunikacji ogólnej. Nie może prowadzić przez pomieszczenia, w których nie są świadczone usługi.

Funkcjonalność zakładu (pomieszczenia i aneksy):
- Pomieszczenie, w którym są świadczone usługi powinno być utrzymane w czystości i porządku, okresowo remontowane
- Szatnia i poczekalnia dla osób korzystania z usług. Szatnie dla osób zatrudnionych w zakładzie wyposaża się w szafki, w których przechowuje się oddzielnie odzież własną, roboczą lub ochronną
- Pomieszczenie sanitarno-higieniczne dla osób korzystających z usług i zatrudnionych w zakładzie (umywalki, wc)
Państwowy inspektor sanitarny może w przypadku zakładu stanowiącego wyodrębnioną część budynku lub lokalu, wyrazić zgodę na korzystaniu z ustępu znajdującego się w innej części zakładu w odległości nie większej niż 75 metrów, jeżeli dojście do tego ustępu odbywa się drogami komunikacji wewnętrznej.
- Pomieszczenie lub miejsce do przechowywania sprzętu do utrzymywania czystości
- Wyposażenie w zamontowany na wysokości 0,5 metra od podłogi zlew, z tym że w zakładach, w których znajdują się nie więcej niż 3 stanowiska, dopuszcza się wydzielenie miejsca w zawór ze złączką do węża oraz wpust podłogowy z syfonem
- Pomieszczenie lub szafy do przechowywania preparatów kosmetycznych oraz czystej i brudnej bielizny
- Miejsce na pojemniki, w których są gromadzone odpady (odpady skażone do specjalnych pojemników - igły, płatki z ropą, krwią. Zabiera to zakład utylizacji lub niesiemy do przychodni)
- Pomieszczenie lub miejsca do spożywania posiłków przez osoby zatrudnione w zakładzie
- Powierzchnie umożliwiające takie rozmieszczenie, zainstalowanie i użytkowanie stanowiących wyposażenie urządzeń i sprzętu które zapewni właściwe świadczenie usług
- Ściany przy umywalkach i zlewach w pomieszczeniu w którym są świadczone usługi pokryte di wysokości 1,6 metra nienasiąkliwym materiałem, łatwo zmywalnym i odpornym na działanie wilgoci oraz środków chemicznych
- Przyłącze do instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej lub własne ujście wody
- Doprowadzona ciepła i zimna woda
- Ścieki ze wszystkich urządzeń sanitarnych, do których jest doprowadzona woda, są odprowadzane do instalacji kanalizacyjnej.

NOWE ZAKŁADY:
- W terminie 30 dni od rozpoczęcia działalności należy zawiadomić na piśmie właściwego inspektora sanitarnego o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności
- Pisemne powiadomienie obowiązuje również w przypadku zmiany miejsca, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności
- Dokumentacja projektowa powinna być zaopiniowana pod względem wymagań higieniczno-sanitarnych przez rzeczoznawców PIS

Zabrania się:
1) palenia w zakładzie wyrobów tytoniowych poza miejscami wyraźnie wyodrębnionych w tym celu
2) prowadzania zwierząt do zakładu

Sprzęt i materiały używane w zakładzie:
- przedmioty stanowiące wyposażenie zakładu w szczególności meble powinny być gładkie, niechłoniące kurzu i wody
- do wykonywania zabiegów używa się wyłącznie technicznie sprawnych narzędzi i urządzeń oraz preparatów o aktualnym terminie ważności i zaleconym stężeniu
- do dezynfekcji używa się środków dopuszczonych do obiegu
- tamponów, płatków itp. używa się jednorazowo
- materiały używane w czasie świadczenia usług mogących powodować naruszenie ciągłości tkanek przechowuje się w opakowaniach na których jest umieszczona etykieta z datą sterylizacji.
WYMOGI SANITARNE.
Salony odnowy biologicznej powinny mieć wydzielone pomieszczenia, w których świadczone są usługi, a także:
- szatnię,
- poczekalnię,
- pomieszczenia sanitarno-higieniczne dla osób, które korzystają z usług,
- pomieszczenie do przechowywania sprzętu do utrzymania czystości,
- osobne miejsce dla preparatów kosmetycznych, czystej i brudnej bielizny,
- miejsce na pojemniki do odpadów.
W salonie odnowy biologicznej powinno znajdować się również miejsce do wypoczynku dla osób korzystających z usług takiego zakładu. Nie wolno tam palić, chyba że w specjalnie wydzielonym pomieszczeniu.
Meble muszą mieć gładką, nie wchłaniającą kurzu powierzchnię, odporną na uszkodzenia mechaniczne i działanie środków do dezynfekcji.
Ściany przy umywalkach i zlewach w pomieszczeniach, w których świadczone są usługi pokrywa się materiałem łatwo zmywalnym i odpornym na wilgoć.

Siłownie
W salonach odnowy biologicznej, w których znajdują się pomieszczenia do ćwiczeń fizycznych, masażu wodnego i sauny - muszą być wydzielone szatnie. W szatni, oprócz pomieszczenia do przechowywania odzieży wydziela się pomieszczenie wyposażone co najmniej w jeden natrysk (na 10 osób), 1 umywalka (na 10 osób) i ustęp. Jeżeli organizowane są wspólne ćwiczenia dla kobiet i mężczyzn, wydziela się dla nich osobne szatnie.
Pomieszczenia do ćwiczeń fizycznych muszą być wyposażone w odpowiednią klimatyzację lub wentylację mechaniczną (wydajność zapewniająca przepływ powietrza zewnętrznego w ilości co najmniej 50 m³/godz. Na 1 osobę).
Materace do ćwiczeń muszą zostać wykonane materiału łatwo zmywalnego, odpornego na działanie środków do dezynfekcji.

Masaże
Do masażu suchego, podobnie jak dla solarium, musi zostać zapewnione osobne pomieszczenie i wyposażenie, takiej jak: ręczniki jednorazowe, środki dezynfekujące, szafka lub wieszak.
Osoby, które korzystają z masażu wodnego, łaźni parowych i natrysków, muszą posiadać ochraniacze na stopy. Klienci korzystający z sauny, muszą mieć osobne przebieralnie, a także co najmniej jeden natrysk, umywalkę i ustęp.

Pedicure
Miejsce do pedicure musi mieć co najmniej 6 m² powierzchni i powinno być odizolowane od innych stanowisk i wyposażone w brodzik do moczenia nóg (stały lub przenośny).

Pedicure
Miejsce do pedicure musi mieć co najmniej 6 m² powierzchni i powinno być odizolowane od innych stanowisk i wyposażone w brodzik do moczenia nóg (stały lub przenośny).

Przekłuwanie ciała
Do przekłuwania mogą być wyłącznie stosowane pistolety, których elementy, mające kontakt z ciałem są jałowe.
Zasady dotyczące odpowiednich wymogów sanitarnych reguluje rozporządzenie ministra zdrowia z dnia 17 lutego 2004 roku w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych, jakim powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej (Dz.U. nr 31, poz. 273).

4 komentarze:

Dagmara Fafińska pisze...

Bardzo fajnie zostało to napisane.

Joanna Zadrożna pisze...

Ja jestem zdania, że w każdym zakładzie pracy powinno się kłaść na pewno nacisk na działania BHP. Ja do swojej firmy również zamówiłam w sklepie https://znaki-bhp.pl/ sporo różnego rodzaju znaków i instrukcji BHP.

Dagmara Fafińska pisze...

Świetnie napisany wpis. Czekam na wiele więcej

Ekler pisze...

Moim zdaniem, sklep Techem jest właściwym wyborem dla elementów bezpieczeństwa i higieny pracy, które są niezbędne do oznakowania miejsca pracy jak na przykład znaki ppoż . Oferują oni doskonałe produkty za rozsądną cenę.

Prześlij komentarz

Copyright © 2010 Leksykon pracodawcy | Free Blogger Templates by Splashy Templates | Layout by Atomic Website Templates